K2 wint van DD3!

Tijdens een toch wat tegenvallend seizoen weet K2 weer is de volle buit te pakken! In een wat leeg Motion College (ik ben hier 200+ schakers gewend dus dan zijn vier teams wat karig) startte we met goede moed tegen, jawel, DD3. In drie weken tijd geloof ik drie(!) wedstrijden tegen DD (H1, KNSB beker en K2). Lijkt Schaakhuis wel aan het begin van het seizoen…

Afijn. Alfons viel in voor Johan die ziek thuis zit, beterschap. Jeroen was ook verhinderd maar verder waren we compleet; toch handig om negen man te hebben.

Voor de verandering beet ik (3) het spits af. Na een onnauwkeurigheid in het middenspel in een complexe Londen, wat niet werd afgestraft, nam ik het initiatief over en heb ik ongeveer tien beste zetten op rij gespeeld. Best tevreden. Zie ook Partij van de Week. 1-0.

Frank (7) kreeg een Blackmar-Diemar voorgeschoteld van Adri Voermans; dit ging best prima en in een paard vs lopereindspel met ieder een vrijpion konden beiden geen vuist maken. 1,5-0,5.

Wilco (1) had best lang druk en kon met de torens binnenkomen. Zag het einde niet precies, maar verwacht dat de pion uiteindelijk besliste. 2,5-0,5.

Leon (8) kreeg een Modern op het bord en dat is best lastig spelen, ook met wit. Hij verloor zich in de mogelijkheden, een pion werden er twee, zwart kon uit de schulp komen en won. 2,5-1,5.

Alfons (6) speelde een vrij bizarre partij, stond lang goed waarna de tegenstander een kwaliteit offerde voor een driedubbele f-pion en een koningsaanval. Alfons weerlegde dit prima en ondanks wat eerdere winstvarianten gaf de tegenstander uiteindelijk letterlijk alle stukken weg. 3,5-1,5.

Dat laatste puntje werd nog lastig zoeken! Merlijn (4) koos voor een pion voorsprong met als compensatie een vogelvrije zwarte loper voor de tegenstander. Dit ging lang goed, totdat het niet meer goed ging. Een kwaliteit achter was genoeg voor verlies. 3,5-2,5.

Toen was ineens de wedstrijd beslist. Indy (5) won een pion, kreeg een tweede aangeboden voor een kansrijke aanval van de tegenstander. Deze sloeg niet door en toen werd ineens een groot stuk cadeau gedaan. 4,5-2,5!

Dan kan je toch wel even achterover leunen als teamleider, zeker in zo’n rommelig seizoen. Julian (2) probeerde zijn partij nog te redden, maar gelijke lopers met een pion minder, waarvan drie verbonden vrijpionnen was niet te doen. Eindstand 4,5-3,5.

We zijn theoretisch nog niet veilig, maar het moet wel raar lopen mocht het zover komen. Kampioen kan ook nog, maar dan moeten er wel wat bordpunten bijkomen. De eerste stap is in ieder geval gezet!