KNSB 1 pakt gedeelde koppositie na winst in Amsterdam

De griep slaat toe en dat is ook te merken in de KNSB competitie. Een late afmelding op de zaterdagochtend zorgde nog veel paniek in de bestuursapp, maar uiteindelijk werd Julian op tijd ingeschakeld om in te vallen en konden we met een volledig team aantreden.

De reis was naar midden Amsterdam, de auto werd daarom achtergelaten in Zoetermeer en alle Botwinnikkers stapte in het OV. Een flinke reis en een verontwaardiging dat we de optie met 18 minuten lopen hadden gekozen later, kwamen we aan bij het cafe van schaakclub de Laurierboom. Om daarna 2 stappen door te zetten naar de kantoor ruimte waarin we mochten gaan schaken.

Onze tegenstanders waren nog ongeslagen, maar hadden alleen nog gespeeld tegen de onderste teams. We wisten dus niet zo goed wat we konden verwachten.
Max hielp ons al snel in de wedstrijd op voorsprong. Daar leek het eigenlijk niet op, omdat zijn tegenstander was begonnen met een gevaarlijk uitziende koningsaanval. Max bleef rustig achter het bord en wist met veel precisie werk de matdreigingen op te lossen en ook een kwaliteitsoffer voor mat te weerleggen. Daarna gaf zijn tegenstander op.

Maurice zorgde voor de verdubbeling. Vanuit de opening zag er het er allemaal maar gek uit, maar het leek alsof Maurice wist wat hij aan het doen was. Een paard werd aan de zijkant van het bord vast gezet en in het midden en op de koningsvleugel werden de pionnen onder druk gezet. Maurice ronde het af met een prachtig paard offer dat altijd tot mat zou leidde.

Yde speelde aan het hoogste bord daarna remise. De partij ging gelijk op, maar er bleek toch wel meer in te zitten dan eerst gedacht. Ik heb helaas hier niet veel van kunnen zien, maar de remise is zeker mooi meegenomen.

De partij van Erik schoot alle kanten. In de opening won hij een pion, maar de stelling zelf was waardeloos. Een paar zetten later stond Erik ineens een kwaliteit voor, maar gaven opstormende pionnen wel veel druk. Een open torenlijn zorgde daarbij ook nog eens voor matdreigingen in de stelling van Erik. Een stuk offer voor de opstormende pionnen was daardoor ook niet genoeg en de stelling van Erik viel uit elkaar. Helaas.

Arno wist de voorsprong weer te vergroten en ons op matchpoint te brengen. Vanuit de Benoni, ja ik ken eens de naam van een opening, ging de partij gelijk op. De pion voorsprong werd helaas weer verloren en een loper/paard eindspel was het resultaat. Arno bood nog remise aan, maar deze werd door de tegenstander afgewezen. Dat moet je dan altijd afstraffen en dat Arno prachtig. Hij veraste ze tegenstander met een tussenzet en bewees uiteindelijk dat hij nog wist hoe je mat moet zetten met alleen een paard en een loper.

Julian leek lang beter te staan op zijn bord, maar maakte een paar verkeerde beslissingen in het forceren van de stelling. Hij bracht zijn toren richting de koningsvleugel, maar verloor daarbij iets te veel pionnen. Het eindspel was niet meer te redden, wat zijn tegenstander prima uitspeelde.

We stonden op 3.5 punt met nog twee partijen te gaan. Stefan was niet helemaal 100% en kwam als een halve zombie de speelzaal binnen. Net zoals zijn stelling begon hij er gedurende de dag er wel steeds beter uitzien. De stelling werd halverwege aardig dichtgeschoven, om op het einde deze weer totaal opgeblazen te zien worden. Het kon nog alle kanten op, maar Stefan haalde prima de remise binnen.

Dat was voor mij zelf het resultaat dat ik wilde horen. Ik zat vanuit het begin lekker in de partij, maar vond dat ik mijzelf iets te veel galoppeerde met mijn pionnen. Na een goed geplaatst pion offer kwam ik weer tot leven in de partij, maar wist hier niet optimaal van te profiteren. Een grote afruil zorgde voor een spannend loper/paard eindspel. Het eindspel begon met 'hoe ga ik hier niet verliezen' maar na een beetje geklooi veranderde dit in 'kan ik hier nog ergens winnen'. Door de remise van Stefan hoefde ik  hier gelukkig niet over na te denken en kon ik voor een makkelijke remise variant gaan.

Met de overwinning gaan we nu gezamenlijk met de laurierboom en delft aan de leiding in onze poule. Het kampioenschap is nog in leven.