KNSB 1: Beter laat dan nooit

Afgelopen zaterdag was er weer een KNSB zaterdag, dit maal speelde we thuis tegen Erasmus 1.
Toen om 13.00 de klokken aangezet zouden gaan worden, zaten er 3 botwinnik spelers achter het bord. Gelukkig zagen we door het raam Erik al aan komen lopen en toen ik naar buiten liep kwam Yde al zwaaiend aanrijden. Op de telefoon stonden berichten van Arno en Wouter dat ze onderweg waren. Telefoon dus uit, dat zou dan wel goedkomen.

Maurice was de enige nog met een onbekende status, maar kwam al gauw binnen. Hij zorgde voor een snelle overwinning door in de opening verkeerde zetten van de tegenstander af te straffen. Dit deed hij op een mooie manier, door de chaos te managen en op een mooi moment een kwaliteitsoffer te plaatsen.

Daarna regende het remises. Thom was naar zijn gevoel wat beter uit de opening gekomen, maar kon niet voor de overwinning gaan. Yde had een gelijk opgaande partij, leek eventueel kunnen gaan afruilen naar een iets beter eindspel. Maar ook hier was het allemaal niet zo spannend. Dat was het wel bij Wouter, waarbij een onduidelijk eindspel op het bord kwam met losstaande pionnen, dreigende lopers en aanvallende torens. Dit werd allemaal afgeruild, wat resulteerde in een gelijk toreneindspel.

Arno bracht ons verder aan kop door een slechte opening daarna goed uit te spelen. Vanuit de opening leek een alleenstaande pion een zwakte van Arno te zijn, maar in het midden en eindspel bracht hij deze pion langzaam naar de overkant. Dan wordt z'n pion ineens een stuk beter, een overwinning volgde.

Aan mij zelf de taak om de matchpunten binnen te halen. Ik speelde een variant op een mij wel bekende opening, de tegenstander laten komen en op het juiste moment toeslaan. Ook dit keer pakte dit goed uit. Na het openbreken van de damevleugel en een torenverdubbeling bleken de stukken van mijn tegenstander een stuk slechter te staan. Na een geniepig pion zetje op de koningsvleugel maakte mijn tegenstander het een stuk makkelijker door een blunder te begaan. Achteraf bleek ik nog eerder een mooi offer te kunnen plaatsen, wel gezien, maar beoordeeld als niet goed. Helaas, ziet u het wel? Zwart aan zet.

Matchpunten binnen en dat was maar goed ook. Erik kreeg het niet voor elkaar om een opstormende pion tegen te houden. Penningen dreigde en uiteindelijk was de promotie van de pion niet meer te voorkomen.

Max was nog de hoop op een extra bordpuntje die in de strijd bovenaan altijd belangrijk kan zijn. Richting het eindspel had ik al mijn twijfels over de stelling, maar uiteindelijk hoorde ik Max ook praten over een blunder. De overwinningen voor Erasmus kwamen uiteindelijk te laat. Daar waren wij toch beter in.