K2 vindt de weg omhoog tegen koploper

Als je zo de uitslag ziet, 5,5-2,5, zou je denken dat was een makkelijke middag. Niets minder waar. Tegen gemiddeld honderd punten hoger (eerlijk is eerlijk, dat kwam vooral door bord 7) gingen we tegen Caissa 4 een zware middag tegemoet. Soms kan het anders lopen dan de verwachting; verrassend genoeg, ging vrij het soepel.

Van de negen basisspelers was Leon verhinderd en Merlijn viel in in K1, voor hem deed Indy mee (inmiddels al voor de derde keer). Voor de rest waren we compleet. Zoals vaak KNSB extern was het begin vrij timide, alhoewel ik wel het idee had dat iedereen gelijk of iets minder stond, met uitzondering van mezelf.

De eerste uitslagen volgde elkaar snel op, en daarmee meteen de wedstrijd! Gerard zag een koningsaanval doorslaan alhoewel dat naar eigen zeggen ook andersom had kunnen zijn. Een winst is winst (1-0). Toen ik terugkwam bij mijn bord zag ik dat mijn tegenstander een toren blunderde, net toen hij uit de problemen had kunnen komen (2-0). In het voorbijlopen zag ik dat Julian een ondekbaar mat had gecreƫerd (3-0). Tijdens het analyseren van mijn partij kwam Lucas aanlopen, die licht overwicht had omgezet in relatief soepele winst (4-0). Bij het teruglopen naar de wedstrijd liep ik tegen Wilco aan, die een op eerste oogopslag iets beter eindspel in remise zag verzanden. Gezien de stand verder prima.

En zo was het in een tijdsbestek van nog geen kwartier 4,5-0,5! De overgebleven spelers waren vrij in hun keuzes: Ciro pakte helaas het enige verlies van de middag: hij verloor een pion in de opening en dit werd in de afwikkeling twee (4,5-1,5). Misschien de meest spraakmakende partij op bord 7: Indy (1200) speelde tegen 1700 en had in een miscalculatie een stuk weggegeven. Eigenlijk gaf niemand meer iets ervoor maar vreemd genoeg had de zwarte stelling nog wat aanknopingspunten, en dit werd nog remise! Goed volgehouden (5-2)!. Jeroen was het langst bezig. In een minder eindspel bleef hij volharden in het tegenhouden van de stukken van wit en uiteindelijk werd na vijf uur het punt gedeeld. Eindstand 5,5-2,5.

Een winst die we eigenlijk wel nodig hadden! Dit zet ons vrij stevig in de middenmoot. Op naar Den Haag begin april!