Botwinnik 1 wint eerste KNSB wedstrijd van het seizoen

Na twee gelijkspellen en een verlies in de KNSB competitie snakte het team eindelijk naar de overwinning. Philidor twee kwam op bezoek bij ons in Zoetermeer, op papier een team waar we van moeten kunnen winnen, nu moeten we het nog maar bewijzen. Volgens mij was dit de eerste keer dat het volledige team beschikbaar was. Geen invallers, maar wel acht gemotiveerde mannen om een heerlijk resultaatje neer te zetten.

Van Rogier kreeg ik te horen dat het bier op was, dus die had ik onderweg nog even opgepikt voordat ik het strijdtoneel in Zoetermeer betreed. Samen met Botwinnik twee en Botwinnik drie deelde we een ruimte en iedereen was net begonnen met schaken.

Arno was op bord 1 vrij snel klaar. Tegen de London speelde hij met zwart een prima opening. Hij kreeg vrij soepel het loper paar en zijn tegenstander dacht een giftig pionnetje op b7 te kunnen slaan met zijn dame. Dat kon zeker ook, maar daarna kwam door een onnauwkeurig zetje zijn dame ingesloten te staan. 1 – 0

Op bord 5 was Max daarna aan de beurt. Ikzelf had inderdaad verwacht dat de partij snel over zou zijn, en niet in Max zijn voordeel. Zijn tegenstander had enorm veel druk op Max gezet en kon al vroeg met zijn pionnen naar de overkant rennen. Ergens wisselde het momentum van de partij en kreeg Max tegenspel op de g-lijn. Met een mooie combinatie kon hij ook uiteindelijk een overwinning opschrijven, en heeft hij nu een KNSB rating van 2100+ – klasse! 2 – 0

Stefan had voor de verandering de witte stukken en plaatste zichzelf op bord 8. Veel over zijn partij is er niet echt te zeggen, de stelling werd pot dicht geschoven en uiteindelijk waren er alleen nog pionnen over en de zwartveldige lopers. Maar een remise was zeker geen verkeerd resultaat, 2.5 – 0.5

Yde had op bord 7 een heerlijk gevecht. De keren dat ik langsliep zag ik dat Yde’s stelling op het moment een gaten kaas was met zijn pionnen, maar ergens had hij wel een voordeeltje gehaald en won hij een kwaliteitje. Helaas moest de kwaliteit teruggegeven worden en berustte het dame eindspel in remise. 3 – 1

Zelf was ik (Wouter) op bord 2 met wit al uit de theorie op zet 1 – want ik speelde tegen de Dutch Defense, iets wat ik nooit op het bord krijg. Ik kwam wel heerlijk uit de opening waar ik met veel druk een kwaliteit won en kwam mijn b-pion steeds dichter bij de overwinning. Echter werd de positie erg ingewikkeld en had ik nog maar 2 minuten over voor 7 zetten. In het diagram hieronder speelde ik Lc4 inplaats van Lc8! waardoor mijn voordeel viel van +1.6 naar +0.4. Nadat de tijdcontrole was gehaald had zwart zelfs een klein voordeeltje behaald, maar ook na een knotsgek eindspel werden de handen geschud en remise overeen gekomen. 3.5 – 1.5

Op bord 4 had Thom zin in een gevecht en offerde hij een paard op zet 6 of 7 om er een leuke partij ervan te maken. Zijn tegenstander nam het echter niet aan en snoepte een pion van zijn bord af. Met veel compensatie voor de pion ging Thom er vol voor, maar nadat hij een pion terug had geslagen zat er niet meer in de positie. Remise dus, 4.0 – 2.0 en we hoefde nog maar een half puntje voor de overwinning met nog twee borden te gaan.

Erik ging vol in de aanval in de opening maar kreeg er niet een lekker voordeel uit met wit. Zijn centrum pion werd vroeg opgespeeld en zijn tegenstander rokeerde lang waar Erik kort rokeerde, een recept voor een aanval aan beide kanten van het bord. Helaas kreeg zwart het voordeel in die aanval en speelde ook een enorm sterk eindspel. 4.0 – 3.0 en ons lot lag bij Rogier op bord 3.

Man man man wat speelde Rogier als een natte krant. In de opening speelde zijn tegenstander al snel zijn toren naar de g-lijn en drong hij Rogiers stukken helemaal terug. Rokeren kon Rogier ook niet en daar maakte zijn tegenstander handig gebruik van, met een stukoffer won hij een pion en kreeg hij een enorme aanval op Rogier’s stelling. Toch niet weer 4.0 – 4.0? Nee hoor, Rogier ging er voor zitten en knokte zich knap terug in de strijd. Met een pion minder in de eindspel ging hij zelfs voor de winst, wat met een prachtzet ook lukte. Zijn d6 pion was onhoudbaar in de toreneindspel en zijn tegenstander kon niks anders doen dan Rogier te feliciteren. 5.0 – 3.0 en twee matchpunten in de pocket.

Na de wedstrijd werd er gegeten bij het Westerpark en werd er gebowld, met spelers en aanhang die erbij was gekomen. Na het bowlen werd er tot de late uurtjes in de avond ook nog gepoold en gedronken. Botwinnik 2 had trouwens gelijk speelt en Botwinnik 3 had zelfs gewonnen. Een prachtige dag en op 5 Februari mogen we naar Alphen aan de Rijn om tegen ASC aan te treden. We hebben er zin in!