K2: van de onderste borden moet je het hebben

12 oktober 2024, Motion College, 13:15. Was het niet dat vijf andere wedstrijden ook aan de gang waren anders had het een scene uit een komedie kunnen zijn: acht schakers die dolend door een school aan het lopen zijn wachtend op de tegenstander. Afijn, onze locatie lijkt toch wat lastiger te vinden want de tegenstanders van Zukertort 3 waren, naar eigen zeggen, net iets te laat vertrokken en stonden voor de hoofdingang waar je niet naar binnen kan. Rond 13:25 kwamen ze wel via de zij-ingang binnen en met een zeer kleine tijdsvoorsprong begonnen we, met Marc als invaller op 6, aan de wedstrijd.

Het wedstrijdverloop was wel wat eentonig: de onderste vijf borden hadden het relatief makkelijk, waar de bovenste drie borden zaten te zwoegen. Door jonge invallers bij de tegenstander was hun niveau wat schever dan we verwachtte: <1800 bord 4-8 en 2000+ op bord 1 en 3.

Uiteraard het positieve eerst, zo geschiedde de wedstrijd ook: de jonge tegenstanders boden aardig weerstand maar de ervaring nam uiteindelijk de overhand. Indy (5) had naar mijn idee de hele partij een aardige plus en wikkelde af naar een gewonnen pionneneindspel met een pion meer, 1-0. Marc (6) (die overigens niet tegen een jeugdspeler speelde) volgde snel: ik heb deze explosie vanuit de opening niet kunnen zien, maar toen ik keek stond de koning van de tegenstander in het midden met de witte stukken er omheen en zwart hees snel de vlag, 2-0. Jonse (8) had blijkbaar ergens dame voor toren weggegeven, maar toen deed de tegenstander hetzelfde. Resultaat: Jonse een pion meer en het pionneneindspel was geen probleem, 3-0. Guido (7) maakte de 100% op de onderste borden compleet: iets betere theoriekennis in een gesloten Siciliaan leverde een pion op en de witte stelling brak langzaam af. Het ongelijke loper eindspel was niet te verdedigen voor wit, 4-0. Op dat moment zat Merlijn (4) tegen een geforceerd eeuwig schaak aan te kijken: als teamlid (ben immers geen teamleider meer) gesommeerd dat remise genoeg was, maar aangezien ik mijn vorm thuis had gelaten mistte ik dat wit gewoon straal gewonnen stond. Paar zetten later was het 5-0, wedstrijd binnen en 100% op de onderste vijf borden.

…..en zo winnen we dus met 5-3 van… ja de rest ook maar dan. Zoals ik al zei, de bovenste borden waren aan het zwoegen. Ikzelf (3) zat tegen de een na hoogste rating van de >dag< aan te kijken (alleen Rogier zat op bord 4(!) in K1 tegen 2100+ te spelen). Besloot een Gruenfeld op te zetten maar die theoretische openingen zijn vaak juist fout tegen hoog-2000. Ben geen moment in mijn spel gekomen en net toen ik op nul kon komen met de meest logisch zet blunderde ik een stuk voor pion. 5-1. Wilco (1) zat ook tegen 2000+ en zat ook lang in positioneel nadeel. Deze partij heb ik maar deels kunnen volgen omdat het verloop redelijk gelijk was met mijn eigen partij, maar ik lees in het Zukertort verslag dat wit besliste met een combinatie. 5-2. Meest interessante partij was die van Johan (2). Een f3-Hollands (1.d4 f5 2.f3) leidde tot kopzorgen bij beiden spelers. Na drie uur waren ongeveer tien zetten gespeeld. Toen ik wegliep had Johan net een stuk geofferd voor een volledig open bord, maar niet lang daarna werd in tijdnood fouten gemaakt. Eindstand 5-3.

Zoals in de titel, van de onderste borden moet je het hebben. Prima resultaat van de nieuwe garde in K2 (Guido en Jonse) en de invaller (Marc)! Eerste wedstrijd is binnen, volgende keer VAS5 uit voor een dagje Amsterdam.