HSB1 nog bijna in de punten tegen Rijswijk

Het eerste team in de HSB wist vorig jaar nog knap in de laatste wedstrijd handhaving in de hoofdklasse veilig te stellen. Dit seizoen moet vanaf het begin meteen de punten weer bij elkaar gespeeld worden. Rijswijk uit is in het verleden geen grote vriend voor ons gebleken en ook dit keer gingen we zonder punten naar huis. Het 4,5-3,5 geeft aan dat er misschien meer in gezeten had, ook al kwam het laatste punt van ondergetekende onverwachts.

Remises werden binnen gehaald door Ciro en John. Waarbij John vanuit de opening wel een groot voordeel in tijd had gewonnen, zag het er op het bord gelijk uit. De stelling leek makkelijk, maar ook ingewikkeld. Foutjes konden gemaakt worden door een verkeerde afwikkeling of het binnenlaten van de verkeerde stukken. Maar beide spelers maakte geen grote fouten. Ciro wilde na een remise aanbod graag nog voor de overwinning gaan, maar belande in een pot remise eindspel na een gedwongen afruil.

Op de bovenste borden hadden we helaas geen geluk. Yde bleef naar mijn mening lang prima in de partij, ook al liet het oplopende tijdverschil wel zien dat de stelling van de tegenstander mogelijk iets prettiger was. Dat bleek ook, want de volgende keer dat ik naar het bord keek stond de koning van de tegenstander in het midden. Bij Max leek er ook lange tijd niet heel veel aan de hand. Ook al vond ik ook hier de stelling van de tegenstander beter. Uiteindelijk kon Max de pionnen op de damevleugel niet goed bedwingen en werd er een niet te stoppen vrijpion gecreƫerd.

Positief nieuws was al langere tijd in zicht vanuit het bord van lourens, die vlak na de snelle opening een gratis pion mocht pakken. Er moest wel direct verdedigend worden, maar lourens bleef overeind. Het eindspel werd uiteindelijk goed uitgespeeld, een puntje (en wat hoop) erbij.

Die hoop was er ook lange tijd vanuit het bord van Johan. Die in de opening wist te verrassen door met wit de g-pion helemaal op te laten stormen tot g5. De stelling was zeker beter, maar ergens in het middenspel liet Johan het uit zijn handen glippen. Het eindspel met een kwaliteit minder was uiteraard nog niet zo makkelijk, maar de tegenstander speelde het correct uit.

De wedstrijd was helaas al verloren, maar we konden van ondergetekende nog een puntje bijschrijven. Een overwinning die ik terug in de auto als onterecht en vies had bestempeld. Na een paar verkeerde keuzes keek ik lang tegen een stelling van -5 aan. Om uiteindelijk op het einde in tijdnood met een wereldzet een toren te winnen. Achteraf gaf de engine duidelijkheid. Mijn wereldzet bleek mat in 11 voor mijn tegenstander en de manier waarop ik uiteindelijk de toren won bleek ook nog eens niet het meest optimaal. Zetten zijn goed zolang je tegenstander het niet ziet, laten we maar zeggen.

Geen prettige start dus voor HSB1, volgende ronde is tegen promovendus DD1. Die hebben alleen wel een ratingsboostje gehad. Dat wordt dus een leuke pot.