Partij van de Week

R. Zoun - A. Middelkoop

R. Zoun - A. Middelkoop

Partij van de Week

In de rubriek Partij van de Week bespreken en analyseren we partijen van Botwinnikkers. Dit kunnen partijen zijn uit de interne of externe competitie. Het maakt voor ons niet uit van welk niveau te partijen komen. Elke partij kan spannend zijn en interessante stellingen bevatten. Omdat spelers soms niet hun openingsrepertoire online willen hebben is het ook mogelijk om een deel van de partij in te sturen.

Partijen worden vaak beslist in bepaalde interessante stellingen. Daarom zouden we het ook leuk vinden als mensen interessante stellingen uit hun partij willen opsturen onder het mom van Stelling van de Week.  Dit kan naar Arno Middelkoop of je kan Arno natuurlijk aanspreken op de clubavond.

Uit de partijen van de Partij van de Week worden aan het einde van het seizoen de mooiste partijen uitgekozen. De allermooiste partij wordt beloond met de schoonheidsprijs.

Als u zelf denkt dat een partij in aanmerking komt voor 'Partij van de Week', stuur hem dan vooral naar ons op of lever ze in op de clubavond. Rogier Zoun

Ontstaan 'Partij van de Week'

In 2006 is op initiatief van Willem van Dalen deze rubriek 'Partij van de week' ontstaan.

Willem van Dalen:
Het doel van deze rubriek is om regelmatig door Botwinnik-leden gespeelde partijen te publiceren en deze hiermee in het kader van de Botwinnik-historie voor de toekomst vast te leggen. Een ander voordeel is dat de partijen via internet door iedere schaakliefhebber kunnen worden bekeken.

Partijen die interessante, spannende of spectaculaire fragmenten bevatten krijgen de voorkeur. De kwaliteit van de partij is daarbij niet van doorslaggevend belang.

In drie seizoenen heeft Willem op geheel eigen wijze zo'n 100 partijen van Botwinnik-leden becommentarieerd en op de site gepubliceerd. Hulde!

Vanaf het seizoen 2009-2010 heeft Willem het stokje overgedragen aan Arno Middelkoop. Nadat ook Arno zich seizoenen lang had ingezet voor de rubriek begon alles een beetje te verwateren. Vooral de aanwas van de partijen begon op te drogen. Na twee seizoenen zonder partij van de week is er in het seizoen 2014-2015 weer nieuw leven ingeblazen, nu onder leiding van Rogier Zoun.

Schoonheidsprijs