Jeugd Informatie

Kennismaken met schaakvereniging Botwinnik?
Kom gratis een keertje meekijken

Interne competitie

Onze clubavond is op donderdagavond. We beginnen om 18:30 en zijn dan meestal rond 19:30-19:45 weer klaar.

Tijdens de schaakavond spelen de kinderen eerst een partij tegen elkaar. Dit is voor de interne competitie, waarbij aan het eind van elke cyclus prijzen worden uitgedeeld. Na de partijen worden er schaaklessen gegeven. Dit wordt gedaan door enthousiaste senioren leden van onze vereniging.

Contributie:
84 euro per jaar voor de jeugd (t/m 19 jaar).
Dit is inclusief lessen, examens en lidmaatschap van de KNSB.

Schaaklessen

Bij de schaaklessen wordt er gewerkt met de stappenmethode. Deze schaakmethode wordt bijna overal gebruikt en is DE methode voor het schaken.

Er zijn meerdere stappen waarbij de kinderen verschillende schaakonderwerpen uitgelegd krijgen. Dit zijn in het begin onderwerpen als 'Loop van de stukken' en 'Val veilig aan'. Later komen er moeilijkere onderwerpen als 'Dubbele aanval' en 'Penning'. Naast de uitleg staat het boek helemaal vol met bijbehorende opgaves. Dit zijn schaakpuzzeltjes die je ook vaak ziet in de krant of tijdschrift.

Toernooien

Als je lid wordt van Botwinnik ben je ook meteen lid van de koninklijke nederlandse schaakbond. Dit betekent dat je met alle toernooien mee mag doen en je ook kan plaatsen voor nederlands kampioenschappen. Elk jaar organiseerd de HSB de persoonlijke kampioenschappen voor jeugdspelers. Hierbij kan je spelen tegen andere kinderen van je eigen leeftijdscategorie en de beste schakers mogen zich gaan meten met de rest van Nederland.

Een van de leuke toernooien voor alle jonge schakers zijn de Grand Prix's. Je speelt in een middag in een groep van 6 kinderen allemaal tegen elkaar. De top 3 gaat allemaal met een prijsje naar huis. Altijd hartstikke gezellig want er zijn meestal rond 150 kinderen aanwezig. Botwinnik organiseerd zelf ook altijd een grand prix en samen met sv Promotie hebben wij elk jaar de schoolschaakkampioenschappen.

Jeugd schaakvereniging Botwinnik

Kom 3x gratis kennismaken op onze speelavond

Schoolschaak

Condichess

Grand Prix

ONZE SCHAAKMEESTERS

Arno Middelkoop

Arno is sinds 2018 de jeugdleider bij Botwinnik, maar ook daarvoor was hij al actief als lesgever. Daarnaast is hij een tijd actief geweest als schaakleraar op basisschool de Floriant in Zoetermeer, ervaring genoeg. Arno geeft dit seizoen doordeweeks stap 6 en op de clubavond stap 2.

Rogier Zoun

Rogier is de voorzitter van de club, daarvoor is hij ook 6 jaar lang de jeugdleider geweest. Rogier is ook actief geweest met schaaklessen geven op basisscholen vanuit de KNSB in Den Haag en Leiden. Rogier geeft dit seizoen doordeweeks stap 6 en op de clubavond stap 2.

Marc Verheugd

Marc speelt bij onze senioren sinds 2015. Daarvan is hij al een aantal jaren een vaste lesgever in onze groep. Hij geeft daarbij vooral les aan stap 2 en stap 3.

Indy Sewpal

Indy heeft vroeger ook bij de jeugd van Botwinnik gespeeld en is na een korte schaakstop nu actief bij de senioren. Daarnaast is hij ook met veel inzet begonnen aan het lesgeven bij de jeugd. Dit jaar is hij één van de stap 2 leraren.

Lucas Albers

Lucas is een van onze invallesgevers. Hij springt soms bij wanneer er iemand niet kan, het kan dus zomaar zijn dat je eens les van hem krijgt.

Wilco Kort

Wilco is al lid van onze mooie club sinds 2010. Daarvan hoort Wilco al een groot aantal jaren bij ons lesgevers korps. Vorig jaar gaf hij nog stap 5 les, dit jaar is hij meegegaan naar stap 6.

Julian Oskam

Julian is een van onze jonge talenten die momenteel de senioren afdeling onveilig maakt. Nadat hij een aantal jaar geleden afzwaaide als jeugdkampioen zit hij inmiddels aan de andere kant bij de schaaklessen. Dit jaar heeft hij een stap 3 groep onder zijn hoeden.

Harmen Bijster

Harmen is een van de schaakleraren die zelf ook nog veel aan schaakstudies doet. Zo kan je hem op de clubavond vaak herkennen doordat hij met een schaakboek in zijn handen zit. Hij heeft ook al meerdere jaren ervaring met lesgeven, dit jaar bij stap 2.