KNSB competitie van start met nagelbijter voor K1

Het vlaggenschip van Botwinnik heeft de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen succesvol afgesloten met een 4,5-3,5 overwinning in de uitwedstrijd met Santpoort 1. Waar Santpoort met de sterkst mogelijke opstelling kwam opdagen (sterker dan wat opgegeven is voorafgaand aan de competitie), hadden wij een last-minute invaller die zijn debuut kon maken.

Het eerste punt van het seizoen in de externe competitie is dit jaar voor Max. Vorig jaar was Stefan hem net te snel af, maar nu kreeg Max opeens een cadeautje in de tijdnood van zijn tegenstander. Max had een ruime voorsprong op de klok, een kwaliteit gegeven voor wat tegenspel, en werd op cruciale momenten door zijn tegenstander in de partij gehouden. Toen er een goed getimed remise aanbod kwam werd deze afgewezen en beantwoord met een blunder op het bord. Max maakte er gretig gebruik van en kon binnen enkele zetten zijn tegenstander tot opgave dwingen. (1-0)

Guido mocht de eerste wedstrijd van het seizoen direct invallen bij het vlaggenschip. Een last minute debuut bij het eerste team, met zwart, is natuurlijk geen walk-in-the-park. Guido wist echter een mooie partij op te zetten, met kansen voor beide kanten van het bord. Het attractieve spel eindigde in een eindspel waar Guido helaas een penning had gemist en een toren verloor. Voor Guido zit er zeker potentie in om de volgende wedstrijd wel op het scorebord te komen. (1-1)

Een vernieuwde voorsprong kwam tot stand door een strakke overwinning van Erik. Ergens in het begin van het middenspel ging het mis bij de tegenstander. Te veel complicaties werden gezocht en Erik navigeerde zich beter door de stelling heen. Hier en daar kon een pion gesnoept worden, de stelling versimpelen doormiddel van ruilen en nog ruim voor de tijdcontrole werd de vlag gehesen door de tegenstander. (2-1)

Yde en Wouter hadden het op de wit-borden in het midden wat zwaar. Beide leken met een mooie plus uit de opening te komen maar werden daarna door goed getimede zetten van de tegenstanders terug geduwd. Bij Yde ging er uiteindelijk een dame verloren in al slechte stelling terwijl Wouter zijn dame moest geven voor een toren en paard. Toen de tegenstander mat begon te dreigen moesten er echter nog meer witten stukken de doos in en kon ook hier de witte vlag omhoog. (2-3)

Arno had ondertussen een goede stelling opgebouwd. In een gekke partij waar veel en lang pionnen hingen, dames bijna werden opgesloten en koningen opgejaagd, wist Arno wat te snoepen. Het pionneneindspel was eenvoudig gewonnen, al kan Arno misschien nog een lesje gebruiken om de teamgenoten wat meer op hun gerust te stellen. (3-3)

Julian en Rogier waren toen nog over. Waar Julian dit seizoen als vaste speler van ons eerste mag uitkomen, is Rogier natuurlijk al een routinier. Julian zijn eindspel was veelbelovend en gaf kansen op een punt, maar bij Rogier waren de zorgen groot. Uiteindelijk wist Julian op vakkundige wijze de tijdnood door te komen en daarna het eindspel uit te tikken tot een prachtig punt. Rogier wist ondertussen zijn tegenstander weer te verwikkelen in wat complicaties, kreeg tegenspel, een gewonnen stelling volgens het siliconen monster en… pakte remise voor het teambelang. (4,5-3,5)

De eerste overwinning en matchpunten zijn goed ontvangen. Nog 8 wedstrijden te gaan en wie weet waar dit seizoen het schip gaat stranden. Kansen genoeg voor een mooie klassering, maar ook de middenmoot in de derde klasse is in de nieuwe opzet met een nauwere top niet verkeerd. Op nog vele smakelijke diners na de KNSB zaterdagen.

Laat u overigens niet foppen door de ratings. Dit zijn de (minder gebruikte) FIDE ratings.