HSB 1 claimt behoud van plek in hoofdklasse

Het was een gek seizoen voor het eerste team in de HSB. Aan het begin werd al snel met mooie cijfers gewonnen van Schaakhuis en DSC 2. Maar door een onnodig verlies tegen Rijswijk en een hele slechte pot tegen SHTV kwamen we toch in de gevarenzone. Voor de laatste ronde stond we nog op de veilige 6e plek. Maar DSC 2 stond op evenveel matchpunten en had zeker kans op matchpunten tegen SHTV. Op het eind van de avond bleek dat een correcte aanname, ze wonnen namelijk hun wedstrijd. In dit geval moesten wij minimaal gelijk spelen tegen het sterke Schaakmat Westland dat 2e stond.

Het vreemde seizoen werd in stijl afgesloten met een vreemde wedstrijd. Zoals elk jaar organiseren wij als Botwinnik de slotrondes en het zat deze avond even niet mee. Het licht werkte niet boven een aantal wedstrijden, er was maar 1 iemand om alle koffie in te schenken en het pinapparaat was zoek. Dat zorgde ervoor dat ik van het eerste uur, langer rond aan het rennen was dan dat ik achter het bord zat. De verbazing was dan ook voor anderen groot toen ik 40 minuten in tijd voor stond met daarbij ook nog eens een betere stelling. Dit alles kwam door een pionwinst, waarbij ook nog eens de koningsvleugel open kwam te liggen. In het vervolg van de partij waren de zetten steeds redelijk logisch en was het uiteindelijk op het einde nog even opletten om de partij goed uit te spelen.

Daarvoor hadden John en Stefan al remise gespeeld. Bij beide waren er al aardig veel stukken van het bord en van een spannende stelling was geen spraken. Een snelle blik op de overige borden gaf mij een verwacht resultaat van een 6-2 overwinning, een positief vooruitzicht.

Helaas begon dit uitzicht steeds verder af te brokkelen. Arno speelde volgens hem zelf een slechte opening, maar kwam via een trucje pardoes een kwaliteit met pionnen voor. In tijdnood begon hij helaas zijn voordeel weg te geven en kwam zelf materiaal achter te staan. De stelling was niet meer te redden. Ook Max ging ten onder tegen de IM van Westland. Dat leek lange tijd niet het geval en daarom was een remise geen gek resultaat. Het eindspel bleek toch lastiger dan verwacht, een pion werd verloren en daarmee ook de partij.

Gelukkig waren er toch nog de lichtpuntjes. Yde wist een sterke partij een mooi einde te geven en Wouter bleek in een stelling met een pion minder veel meer positioneel overzicht te hebben dan verwacht. Een kwaliteit werd gewonnen, opstormende pionnen werden tegengehouden en de winst werd binnen gesleept.

De benodigde 4 bordpunten waren gelukkig binnen, maar Julian kon het feestje nog beter maken. Er leek lang niks aan de hand bij Julian, hij viel wat aan, won twee pionnen maar vergat goed te blijven verdedigen. De tegenstander kwam volledig terug in de partij wat in wederzijdse tijdnood tot een bijzonder einde leidde. Eerst was het Julian die een onreglementaire zet speelde. Vervolgens kon de tegenstander mat in 1 spelen met de toren, wat hij in eerste instantie niet zag. In plaats daarvan zetten hij schaak met een gepende dame. Ook dus een onreglementaire zet voor de tegenstander. De dame werd terug gezet en na lang nadenken zag de tegenstander nu wel dat hij mat kon zetten met de toren. De zet werd gedaan en de tegenstanders werd direct gefeliciteerd door zijn teamgenoten. Tweede onreglementaire zet, ik claim de partij vervolgde Julian. De tegenstander had namelijk de dame aangeraakt bij de eerste poging en kon ook met deze dame zetten. Een zet met de toren was dus onreglementair, of noemen we dat volgens de regels onregelmatig? Wedstrijdleider erbij, andere wedstrijdleider erbij, tegenstander vonden er iets van en wij vonden er iets van. Conclusie, er werd weer doorgespeeld. De tegenstander moest met zijn dame zetten, maar had het geluk dat hij daarmee de dame van Julian kon slaan. Julian kon immers niet terug slaan, want dezelfde mat in 1 met de toren hing. Hij speelde nog verder met een dame achterstand, wat uiteraard een verloren zaak was. Na de partij werd onder protest getekend, want wat is nou het verschil tussen onreglementair en onregelmatig? Gelukkig konden we met de tegenstanders er achteraf om lachen, wanneer maak je dit nu mee? Voor het team maakt het allemaal niet meer uit. Wij spelen volgend seizoen nog in de hoofdklasse. Toppers!