HSB team bekert verder na ruime overwinning op Voorburg

In de eerste ronde van de HSB beker waren we vrij geloot en daardoor stroomden wij pas in voor de 2e ronde.
Voorburg werd afgelopen donderdag met 3.5- 0.5 verslagen. Tijdens de wedstrijd leek het erop dat dit een iets minder grote uitslag zou worden, maar de overwinning kwam gelukkig niet in gevaar.

Wouter speelde op bord 1 een hele snelle pot. Er werd in het begin al veel stukken afgeruild en ineens had Wouter gewonnen. Zijn stukken stonden in het eindspel inderdaad beter met veel druk op de koningsvleugel. Een welkomen snelle overwinning.

Ikzelf speelde op bord 3 tegen Leo Bolle, die bij ons in het KNSB 2 team speelt. Altijd leuk om eens tegen (nieuwe) leden te spelen. Nadat ik in het middenspel besloten had de pionnenstructuur open te breken was het ploeteren om iets van de stelling te maken. Leo had een betere pionnenstructuur in het centrum, maar was op de flanken juist weer wat kwetsbaarder. Nadat mijn dame en toren in de koningsstelling kwamen leek ik weer momentum terug te krijgen. Helaas leverde het alleen een pion winst op en kon Leo daarna direct via een matdreiging eeuwig schaak afdwingen.

Arno was op bord 2 gunstig uit de (voor hem bekende) opening gekomen. Daardoor speelde hij de volledige partij met een gevaarlijke koningsaanval op de tegenstander. Dat leverde gedurende de pot steeds een pionnenvoorsprong op, maar ook de tegenstander had dreigingen. Uiteindelijk was de aanval niet te verdedigen en won hij na lang zwoegen de partij.

De matchpunten waren al binnen, maar Julian deed daar op bord 4 nog een puntje bovenop. In het middenspel deed Julian een kwaliteitsoffer. Ik weet niet of het gedwongen was of een keuze, maar het leek er lang op dat zijn tegenstander daar beter uit zou komen. Uiteindelijk wist Julian met de dreiging van gecombineerde paarden de kwaliteit weer terug te winnen, met een gunstiger eindspel. Dat speelde hij goed uit, want Julian kwam uiteindelijk meerdere pionnen voor en winst de partij naar zich toe te trekken.

Er is al direct geloot voor de volgende ronde, dan staan we in de halve finale tegen Schaakmat Westland. Dat wordt pittig, maar je moet toch iedereen verslaan om 1e te worden.