KNSB1 had meer verdiend tegen sterk Schaakmat Westland

Het zit nog niet mee met het 1e team van de KNSB. Door de versnelde degradatie, omdat de KNSB de structuur van de piramide wil veranderen in een 'huis', is het een zwaar jaar. De teams zijn sterker en het aantal teams dat degradeert is groot. Belangrijk dus om punten te sprokkelen.

Dat gaat nog niet echt geweldig. Tegen  het op rating mindere LSG 3 werd in de eerste wedstrijd onnodig gelijk gespeeld en ook in de tweede wedstrijd tegen schaakhuis had een verlies voorkomen kunnen worden. In de derde ronde waren we vrij en dan krijg je in ronde vier het op rating sterkste team voor je kiezen. Lekker is anders. Gelukkig heeft schaakmat westland ook geen goede start en stonden zij zelfs met 0 punten onderaan.

Ik kan het alvast verklappen, vooraf hadden we misschien getekend voor een gelijkspel. Maar achteraf was er toch genoeg chagrijn vanwege de uitslag.

De start was prima. Alleen Arno (sterke tegenstander) en Max (slechte stelling met kwaliteit minder) hadden het moeilijk in het begin. Over de andere borden was ik positief gestemd. Ik moest twee keer knipperen toen Erik zelf voorstelde in de groepsapp om met zwart te gaan starten. Een prima beslissing, want hij speelde remise tegen een speler met 150 rating meer. Lourens, onze vaste invaller, moest natuurlijk zijn buurman overtreffen en deed hetzelfde remise trucje maar dan tegen 200 ratingpunten verschil.

Inmiddels zag het er op de overige borden goed uit. Yde stond een pion voor met prima spel, Stefan had een eindspel met een sterke loper, Wouter was ook volop in de aanval met kansen richting een voordelig pionneneindspel en Max hand inmiddels het kwaliteit teruggewonnen en stond zelfs een pion voor. Daarbij kwam het positieve resultaat van mijn eigen partij, waarbij ik mijn tegenstander vanaf het begin onder druk zette op het koningsgebied. Na wat herstelwerkzaamheden van de tegenstander koos ik een nieuw aanvalsdoel aan de vlakken. Een vergeten pion werd uiteindelijk de ondergang, de verdediging was door de eerdere dreigingen niet meer op orde en werd omver geslagen.

Helaas was dit niet een startsein van meer overwinning aan onze kant. Stefan kwam in het eindspel niet verder dan remise. Ook Yde ging de mist in, hij won eerst nog wel een extra pion maar moest deze ook weer allebei teruggeven, zonde. Wouter leek dat gunstige eindspel te gaan behalen, maar moest uiteindelijk alle zeilen bijzetten om niet te verliezen. De eindstelling was overigens nog zeer interessant, ik zal die later hieronder invoegen.

Toen waren er nog maar twee over. Arno kon onder tijdsdruk de al slechtere stelling niet meer houden. Hij probeerde zijn geluk nog te zoeken in wat grappige zetjes, maar de tegenstander trapte er niet in. Daardoor moest Max de matchpunten binnen halen. De remise was het minimale, maar de winst zou toch wel lekker zijn. Helaas, na lang proberen wist de tegenstander het uiteindelijk allemaal netjes te verdedigen. Dat was niet gemakkelijk, aangezien we met bijna de twee volledige teams na afloop wel 20 minuten de partij hebben geanalyseerd. De uiteindelijke gevonden winstvariant werd overigens tijdens het eten door de engine weer ontkracht.

Een 4-4 met een bittere nasmaak. Weer een puntje erbij, maar de overwinningen moeten nu wel gaan komen. Volgende ronde thuis tegen Philidor Leiden 2.