Botwinnik door naar ronde 2 van de KNSB Beker

Een ambitieuze planning, tot 16.30 werken in Enschede. Snel terug, hopelijk nog wat eten en dan op tijd aanwezig zijn voor de bekerwedstrijd om 19.45 tegen SHTV. Het liep toch allemaal wat anders. De meetings voor werk liepen uit, de file was groter dan verwacht en er moesten nog wat collega´s worden afgezet. Avondeten zat er niet meer in, een ETA van 19.40 bij de clublocatie was het hoogst haalbare.

Helaas, de ellende was nog niet opgeraakt. Onderweg had ik mij het volgende doomscenario al gerealiseerd. Ik had voor de KNSB competitie van afgelopen zaterdag klokken meegenomen. En die tas had ik nu net uit mijn auto gehaald zodat wij konden carpoolen richting Enschede. Met een kleine hoop dat we toch genoeg klokken hadden op de club reed ik door. Bij binnenkomst was het meteen duidelijk, te weinig klokken. Gelukkig voor de externe wedstrijden van Botwinnik 2 en het bekerteam net genoeg.

Na een korte blik in de voorraadkast voor meer klokken, rende ik weer naar buiten. De auto in en snel langs huis, om 20 minuten later weer te verschijnen met de tas klokken. De ellende voor de wedstrijd nam ik duidelijk mee de partij in, de opening was niet geweldig. De tijdsachterstand werd alleen maar groter. Bij de andere spelers van het Bekerteam zag het er ook niet geweldig uit. Alleen Wouter, leek een klein plusje te hebben.

De einduitslag is daarom ook wat verwonderlijk. Een nette 4-0 overwinning. Yde kreeg in een gelijk eindspel pardoes de winst in zijn schoot geworpen nadat de tegenstander een dubbele aanval op koning en toren had gemist. Wouter wist na lang ploeteren het voordeel uit te breiden naar een kwaliteitsvoorsprong. Het eindspel was nog steeds lastig, maar na lang klooien wist hij eruit te komen. In mijn eigen partij wist ik de loper van mijn tegenstander op te sluiten. Op het juiste moment werd deze loper afgeruild voor een pionneneindspel met een pion meer. Dat werd onder tijdsdruk niet geweldig uitgespeeld, maar gelukkig was op dat moment de tijdsvoorsprong van mijn tegenstander weggewerkt en moest hij ook sneller gaan zetten. Opstormende pionnen werden niet meer tegengehouden.

Als laatste was Arno L. nog bezig. Hij keek de gehele partij tegen een verschrikkelijke koningsaanval aan, dat leek niet goed te gaan. Maar nadat de 3-0 op het bord was verschenen en we nog een blik wierpen op het bord, bleek er een grote afruil plaats gevonden te hebben in het voordeel van Arno. Een eindspel met twee pionnen meer, inclusief vrijpionnen. Dat werd makkelijk uitgespeeld.

Volgende ronde tegen het sterke Voorschoten, maar die kennen ons nog van vorig jaar. Toen werd er gestunt, ook dit jaar gaan we een poging wagen.