HSB: Botwinnik 1 stunt tweemaal tegen Schaakmat Westland

Op het eind van de avond verwoorde Julian het mooi, "Lekker avondje"

Naast de KNSB competitie hebben we uiteraard ook nog de regionale bond op de doordeweekse avond. Het 1e team speelt in de hoofdklasse en ook al is er met het kampioenschap alleen eer te behalen, willen we graag wel in de hoofdklasse blijven spelen. Door overwinningen op DD en SHTV bevinden we ons al redelijk in veilige wateren, gelukkig maar want de nummer 1 schaakmat westland kwam bij ons op bezoek. Met gemiddeld 200 ratingpunten meer, was dit een leuke uitdaging. Omdat toevallig westland ook onze tegenstander is in de HSB beker, werd er besloten om de eerste 4 borden mee te laten tellen voor de beker. In het al drukke seizoen, zorgde dit weer voor een wedstrijd minder.

Stunt 1

Vanwege wat corona perikelen moest er op de avond zelf nog snel twee invallers geregeld worden, maar oh boy want zijn die blij geweest dat ze erbij waren. Een legendarische avond volgde.

In de uitslag onderaan dit bericht spreekt het ratingverschil per bord voor zich. We waren de underdog en ik voelde al snel op de avond dat het vertrouwen in een stunt aan het wegzakken was. Wilco ging namelijk op bord 6 in de opening de mist in en verloor een pion. Daarna heerste nog wel een aantal zetten lang de vraag of hij deze pion kon terugwinnen door een aantal penningen een aanvallende stukken. Het antwoord was 'Nee' en het eindspel was verloren.

Max haalde ons op bord 3 van de 0 af. Ook belangrijk voor de bekerwedstrijd, alle punten waren welkom. Volgens Max was het gewoon een standaard opening met een grote afruil, wat resulteerde in een saaie stelling waar niks meer in zat. Dat klinkt ook gewoon als remise. Hij was snel klaar, maar moest helaas voor hem de rest van de avond wachten. Bij 2-2 op de eerste 4 borden moest er namelijk gesnelschaakt worden voor de Beker.

De rest van de partijen ploeterde een tijdje door en een stunt begon steeds meer in de lucht te hangen. Wouter maakte de verwachting waar door een pionvoorsprong verder uit te buiten naar veel druk op de koningsvleugel. De overwinning konden we goed gebruiken, we stonden weer gelijk. Ik kreeg inmiddels een remiseaanbod van mijn tegenstander, "doen" kreeg ik als advies van Maurice. "Eikel" sprak zijn blik toen ik weer een zet deed om verder te spelen.

Yde was inmiddels in een interessante stelling gekomen waarbij hij zijn dame had gegeven voor een toren en een licht stuk met wat aanval op de koningsvleugel. Helaas werkte de stukken net niet genoeg samen en kon wit het materiaalvoordeel naar zich toetrekken. Uiteraard geen vreemde uitslag, deze hadden we ingecalculeerd. Ondertussen was daar de geboorte van onze stunt op de onderste borden. Onze twee invallers Merlijn en Julian wiste namelijk hun tegenstanders beide op remise te houden. Waarbij vermeld moet worden dan Julian dat deed tegen iemand met 350 ratingpunten meer! In een eindspelletje met een aantal lichte stukken liet hij zich niet verassen, knap gedaan! Merlijn had samen met zijn tegenstander de Chinese muur gebouwd en in de enige opening werd uiteindelijk alles afgeruild wat beide spelers te bieden hadden. Ook hier alleen maar lovende woorden over de invalbeurt.

Het spektakel moest afgemaakt worden op de bovenste twee borden. Maurice dacht aan een kwaliteitswinst, of tenminste ik dacht dat Maurice dat ging winnen. Maar de tegenstander kwam met een mooie tegenzet. Het bord ontplofte bijna van interessante zetten, maar na wat afruilen werd uiteindelijk toch maar de vrede gesloten voor remise.

En toen was alleen die "Eikel" nog bezig. Mijn tegenstander onder gigantische tijdsdruk en ook ik liet mijn tijd wegtikken om een offer na te rekenen. Het offer was semi-fout, maar mijn tegenstander vond niet snel genoeg een weerlegging die hem beviel en koos eieren voor zijn geld. Dat zorgde voor mij een pionnetje meer en twee zwetende oksels. Lopers werden afgeruild, waardoor een pionneneindspel met allebei nog een dame op het bord overbleef. Mijn extra pion werd een vrijpion, maar ik moest de koning niet te dichtbij laten komen. Na een klein misstapje met de Dame van mijn tegenstander (het was sowieso gewonnen) kon ik promoveren en de winst claimen.

Stunt 2

Het was inmiddels al richting de volgende dag, maar nadat alle rook van de wedstrijd was opgeklaard bleek dat we op de eerste 4 borden 2-2 hadden gespeeld. Er moest dus inderdaad gesnelschaakt worden. Een aantal spelers werden weer uit de analyse ruimte getrokken en nadat alle borden waren omgedraaid werd er begonnen. 1 partij snelschaken, bij opnieuw een uitslag van 2-2 zou er geloot worden om wie er door zou gaan naar de volgende ronde.

1-0 voor Botwinnik werd er eerst geschreeuwd. Ik zag Maurice naast mij opstaan, hij had dus gewonnen. Het is weer 1-1 was daarna de mededeling, Yde had ook in het snelschaken wel een leuke partij maar was niet opgewassen tegen de rating favoriet. "Mat", schreeuwde ik, terwijl ik mijn koningin op de achterste rij plaatste. "2-1 voor Botwinnik", wat snel gevold werd door een luid applaus, "3-1 voor Botwinnik". Ook Max had met trillende handen de overwinning binnengesleept. We waren boven ons zelf uitgestegen, een gemiddelde boven de 2200 zat er tegenover ons. "Lekker avondje" riep er iemand nog.