KNSB 1: Meedoen is belangrijker dan winnen

Alleen moet je om mee te doen wel aanwezig zijn. Dat bleek het grootste probleem voor Botwinnik 1 in de 2e ronde van de KNSB competitie afgelopen zaterdag. Voetbal bleek het te winnen van schaken, maar gelukkig werd er met Jeroen een invaller geregeld. Slaap won het ook van schaken, helaas was deze blokkade te groot.

Het was onze eerste thuiswedstrijd van de KNSB op de nieuwe locatie. Midden in een verbouwing waren er twee lege lokalen gevonden zodat de in totaal 48 schakers hun partijen konden afwerken. Tenminste 46 schakers, bij het 2e miste er een tegenstander en ook bij ons op bord 3 bleef er lang een leeg gat. We moesten tegen Promotie, de derby van Zoetermeer. Op papier hoefde we er niet veel van verwachten. Zijn zijn de ratingfavoriet in onze poule en wij duidelijk niet.

Het eerste punt viel na precies een uur, meerdere telefoontjes, appjes en zelfs het contacten van familieleden. Helaas de tijdcontrole was harteloos, we begonnen de partij met een 0-1 achterstand. Die achterstand werd redelijk snel verdubbeld door een verlies van onze invaller op bord 1. Jeroen had het lang volgehouden tegen zijn 2200 speler, maar na het verlies van wat pionnen was het eindspel niet te redden.

Het vriendenweekend won het gelukkig niet van het schaken. Stefan deed veel moeite om toch nog bij de wedstrijd aanwezig te zijn en vertrok met een remise. Er was niet veel op aan te merken, maar er gebeurde ook niet veel spannends.

Max zorgde voor de eerste overwinning in de KNSB seizoen voor het 1e. Hij deed dat op in mijn ogen de mooiste manier in het schaakspel, namelijk het uitmelken van een iets beter pionnen eindspel. Beide spelers hadden nog een loper, maar de pionnen van Max stonden veel beter. Dit bleek ook het geval, want beetje bij beetje werd de stelling verbeterd en de tegenstander verslagen.

Erik speelde tegen Jan Willem Duijzer, een oud bekende op de club. Vanuit de opening kwam Erik een pion achter te staan. Stukken werden afgeruild en er werd geprobeerd om tot een remise eindspel te komen. Na een offer van de tegenstander ging er nog een pion aan en deze twee vrienden liepen naar de overkant. Daar was niks meer tegen te doen.

Er brak een leuke situatie aan. We stonden 3.5 - 1.5 achter, maar steeds meer spelers bij Promotie begonnen wat ongerust te raken. Op de overige drie borden leken we namelijk de overhand te hebben. Zelf speelde ik met mijn tegenstander een aantal ongebruikelijke zetten in de opening waardoor we in een leuke stelling belande. Op het moment dat het leek dat zwart een voordeel bleek te behalen, kantelde het moraal door het leuke f3. Stukken werden afgeruild, gevolgd door een remise aanbod. Dat kan ik nooit geweest zijn, ik heb namelijk een vreselijke hekel aan een remise aanbod. Des te gelukkig was ik dat ik het twee zetten later kon afstraffen. Mijn tegenstander wilde nog eens torens gaan ruilen, maar dat resulteerde in een pion verlies. Daar kwam uiteindelijk nog een pionnetje bij, maar wel een lastig dame eindspel. Wit kwam nooit meer in de problemen en bleef de stelling rustig uitbreiden tot aan de overwinning.

Het volgende punt kwam van Wouter. De stelling van de dag die het meest op en neer ging. Pionnen werden verloren, pionnen werden weer teruggewonnen. Voordeel werd gewonnen, voordeel werd weer uit handen gegeven. Het leek remise te gaan worden totdat Erik mijn aanstootte en mij de opdracht gaf om eens op het bord te gaan kijken. Ja hoor, het was weer gewijzigd en dit keer ook goed in het voordeel van Wouter. In een eindspel met een pion meer was het lang schuiven om hem naar de overkant te krijgen, maar uiteindelijk was het een overwinning.

Het stond dus ineens gelijk en dat was toch wel even genieten. Vooral omdat de partij van Thom helemaal vast stond en remise eigenlijk de enige logische uitweg was. Toen zelfs spelers gingen claimen dat Thom een pion voor stond zagen we toch wat bezorgde gezichten. Helaas was dit een goed geplaatst offer van zijn tegenstander om de stelling open te breken en uiteindelijk het eindspel te winnen met een voordeel. Later vertelde Thom dat hij de stelling had dicht kunnen houden, maar ergens een pion met het verkeerde stuk dekte.

Van de partijen die gespeeld hebben was het 3.5-3.5, maar de slaap had gewonnen, helaas van ons allemaal. De volgende ronde trekken we naar Den Haag, de wekker is al gezet.